first_imgNews On the eve of World Human Rights Day (10 December), Reporters Without Borders today urged Syrian President Bashar al-Assad to end daily attacks on press freedom in his country. “Syria’s economic opening-up and political modernisation will just be empty promises if the authorities continue to block development of a free and independent media,” it said. “For the past three decades, state security agents have intimidated and cracked down on journalists and turned Syria into a very bleak place for the media. News is controlled by the ruling Baath Party and the government. If the authorities really want the country to rejoin the international community and improve its image, they must allow independent media to emerge,” the worldwide press freedom organisation said. The latest attack on press freedom was the arrest on 2 December of Syrian-Kurdish journalist Taha Hamid in the northeastern border town of Kamishli on 2 December as he was returning from neighbouring Turkey. He was held in the army intelligence service prison in Damascus until his release on 5 December, according to human rights lawyer Anwar al-Bunni. Hamid, a journalism student at Damascus University and a 37-year-old father of four, regularly wrote political and cultural articles for Kurdish-language news websites, especially the German-based www.amude.com.He had fled to Turkey after clashes last March between Kurds, Arab tribes and Syrian security forces in Kamishli, in which many were reportedly killed, though this has not yet been confirmed by independent sources because of the regime’s grip on news. Another Syrian journalist, Luai Hussein, who writes in the Lebanese press about corruption, has been banned from writing by the interior ministry. Two members of the Syrian “mukhabarat” secret police went to his home in the northwestern port town of Lattakia on 21 November and gave him a written order from the interior ministry’s political security department to stop writing articles. He refused to sign the banning order. He told Reporters Without Borders by phone that he would continue to write in Lebanese newspapers, including the dailies An-Nahar and As-Safir. He said the ban was sparked by an article he wrote in An-Nahar in September about “the curse” of having a Syrian passport.Massud Hamid, a 29-year-old journalism student, has been in prison in Syria for more than 16 months. He was sentenced to three years in jail by the state security court on 10 October for “belonging to a secret organisation” and “advocating the transfer of part of Syria to another country.” He was arrested on 24 July 2003 at Damascus University, a month after posting photos on www.amude.com of a peaceful demonstration by Kurds in front of the UNICEF office in Damascus. He is being held in Adra prison, near Damascus, and has reportedly been tortured. Hamid’s immediate release is one of those being demanded by the Syrian “Free Political Prisoners Committee,” which launched a petition on 18 November for the release of 400 political prisoners and some 200 Kurds arrested since March. The campaign will culminate with a sit-in in front of the cabinet office in Damascus on 10 December, the 56th World Human Rights Day.The Committee’s leading figure, lawyer Anwar al-Bunni, deplored to Reporters Without Borders the fact that no Syrian media had dared to mention the campaign. He said other Arab and Western media had reported on it while the Syrian media had sent nobody to the Committee’s 18 November press conference at which the petition was announced. “I’m not surprised since the Syrian media are slavishly obedient,” he said. “It’s a regime-controlled press and journalists are just civil servants more concerned about getting paid than looking for the truth. They know that anyone who steps over the set limits will be dealt with like the newspaper Addomari, which was shut down and which the authorities have still not allowed to reappear. The Committee comprises five former political prisoners: – Anwar al-Bunni, lawyer. – – Imad Shi’ha, freed a few months ago after 30 years in prison. – – Hassiba Abdrahman, a woman novelist, jailed for seven years.- Yassin Haj Saleh, a writer and journalist, who was held for 16 years. – Kamal Labwani, a medical doctor arrested in the spring of 2001, imprisoned for three years and freed in September this year.You can sign the petition in English, Arabic or French at www.togetherforsyria.orgSyria, whose media has no freedom, came 155th in the third annual Reporters Without Borders worldwide index of press freedom announced in October. President al-Assad has been put on the organisation’s list of 32 “predators of press freedom” around the world. SyriaMiddle East – North Africa RSF_en SyriaMiddle East – North Africa Help by sharing this information December 8, 2004 – Updated on January 20, 2016 As World Human Rights Day approaches, Reporters Without Borders calls on President Bashar al-Assad to respect press freedom Receive email alerts Wave of Kurdish arrests of Syrian journalists Toll of ten years of civil war on journalists in Syria March 12, 2021 Find out more to go further A campaign to free hundreds of political prisoners is in full swing in Syria and Reporters Without Borders is urging President al-Assad to allow independent media. Without respect for press freedom, promises of reform will remain a dead letter. Follow the news on Syria March 8, 2021 Find out more News Damascus TV presenter arrested under cyber-crime law News News Organisation February 3, 2021 Find out morelast_img read more

first_imgNews January 13, 2021 Find out more November 7, 2002 – Updated on January 20, 2016 Explanation demanded of visa refusal for British journalist Sri Lanka: Journalist manhandled by notorious police inspector currently on trial July 29, 2020 Find out more Follow the news on Sri Lanka Sri Lanka: tamil reporter held on absurd terrorism charge Sri LankaAsia – Pacific to go further News Newscenter_img Sri Lanka: RSF signs joint statement on attacks against human rights defenders, lawyers and journalists Help by sharing this information Receive email alerts Reporters Without Borders (Reporters sans frontières) today criticised the Sri Lankan government’s refusal to renew the visa of Paul Harris, of the British Daily Telegraph, who is being forced to leave the country after a campaign of intimidation.The organisation regretted that the authorities had given no reason for their refusal and called on foreign minister Tyronne Fernando to renew the visa without delay.  Harris, who is also correspondent in Sri Lanka for the geopolitical magazine Jane’s Intelligence Review, said he was leaving the country on 8 November on the advice of the British embassy.He has worked in Sri Lanka since last November and had routinely applied for an annual visa renewal on 30 September.  The government did not respond and has since refused to explain its attitude.Harris told Reporters Without Borders he was being targeted for his critical reporting of peace negotiations between the government and the Tamil Tiger separatists, who he said may have pressured the government not to renew his visa.He was asked to speak publicly to opposition members of parliament after he wrote an article in Jane’s Intelligence Review in May.  He was subsequently called an “agent of the British MI5 intelligence service” by minister Rajitha Senaratne.A week later, the government ordered a secret investigation of him, Harris said.  Staff at his hotel were questioned, his room searched and his movements closely watched. For the past week, he had been intimidated and harassed by armed men. RSF_en Organisation News Sri LankaAsia – Pacific July 15, 2020 Find out morelast_img read more

first_img Equatorial Guinea’s minister of information, press and radio, Agustin Nzé Nfumu, has written to Reporters Without Borders in response to its 4 January press release about the death of media freedom activist Manuel Nsé Nsongo. Download the original letter in Spanish: January 10, 2013 – Updated on January 20, 2016 Information minister responds to RWB press release Receive email alerts Related documents Letter from Agustin Nze Nfumu to RWBPDF – 343.54 KB Help by sharing this information News RSF_en to go further Not even coronavirus escapes Equatorial Guinea’s extreme censorship News June 15, 2020 Find out more Coronavirus “information heroes” – journalism that saves lives Organisation Equatorial GuineaAfrica Reports May 18, 2020 Find out more November 27, 2020 Find out more News Follow the news on Equatorial Guinea Equatorial GuineaAfrica Read a translation of the letter into English:Republic of Equatorial Guinea Ministry of Information, Press and RadioThe MinisterJanuary 7, 2012Dear Sirs and Madames:I was negatively surprised to read your recent statement of concern about the death of Manuel Nze Nsongo, my very good friend of many years and the godfather to one of my children. Manuel’s unexpected death was a painful blow to his many friends in Equatorial Guinea, including many people in government who had collaborated and worked with him over the years.But the insinuation by Reporters Without Borders that Manuel may have been poisoned by the government is baseless and unfair, and the facts you cite to support your insinuation are wrong. Specifically, I did not have a “working lunch” with Manuel. I had an official meeting with him in my office, in the presence of two representatives of UNESCO and my chief of staff. Two days later, in a public ceremony at the Equatoguinean Cultural Center, we opened a seminar together on HIV/AIDS awareness for journalists. Manuel fell ill ten days later, and we did not see each other during those ten days.I appreciate your organization’s advocacy of a free press, and I am committed to the development of a more professional press in Equatorial Guinea. But I believe an organization like Reporters Without Borders, which has established itself as a defender of the journalism profession, should set an example for seriousness, integrity and truth. I am deeply offended personally—a sense of offense that I share with my government—t have been indirectly accused through a baseless and reckless insinuation of responsibility for my friend’s death. Moreover, the journalism profession maintains its standing as a source of information by adhering to very high standards for seriousness and fairness, but speculation, insinuation and cynicism of the sort contained in your statement can only reinforce the cynicism and suspicion that exists in some quarters about the press. After all, if an organization like yours can engage in such sensationalism, what can one expect of journalists with much less experience, preparation, and professionalism? Sincerely, Agustin Nze Nfumu Photo : Agustin Nze Nfumu The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africalast_img read more

first_img to go further Reporters Without Borders is outraged by the injunction issued by a Ljubljana district court on 6 August banning the daily Dnevnik to mention Italian businessman Pierpaolo Cerani as controversial or involved in corruption scandals.Dnevnik can report about him only in positive way, without mentioning his involvement in former scandals until there has been an outcome to the libel suit he has brought against the newspaper. Dnevnik could be fined 50,000 euros for every violation of the injunction up to a ceiling of 500,000 euros.“The Slovenian courts are legalizing a form of censorship that is unacceptable in a European Union member country,” Reporters Without Borders said. “Cerani can use his right of reply to defend himself. He can also, as he has already done, sue the newspaper for damages before a Slovenian court and wait for the court to issue its verdict.” “The information reported by Dnevnik already appeared in other international media without prompting any lawsuits,” the press freedom organisation added. “The injunction clearly aims to prevent the media from examining important business deals, in which Cerani is trying to acquire one of Slovenia’s biggest industrial groups.”Cerani, who has reportedly obtained control of three of Slovenia’s biggest business groups Mercator, Lasko Brewery and Radenska, was the subject of a report in Dnevnik on 29 and 30 July. At the start of this month, Cerani’s company, Iniziative Generali 96, also reportedly obtained a major stake in Boško Šrot’s company Kolonel, which would allow him to control Slovenia’s drinks industry. Thereafter, he reportedly acquired two of Slovenia’s leading dailies, Delo and Vecer. June 2, 2021 Find out more News News August 19, 2009 – Updated on January 20, 2016 Court injunction backed by heavy fines silences newspaper RSF_en SloveniaEurope – Central Asia Use the Digital Services Act to make democracy prevail over platform interests, RSF tells EU Organisation Dnevnik has also written about Cerani’s links with former Italian crown prince Vittorio Emanuele and his involvement in several alleged scandals, including one involving former Bulgarian Prime Minister Simeon Saxe-Coburg-Gotha and one involving the sale of medical supplies of allegedly questionable quality to Eritrea.“The fines that could be imposed under this injunction are completely disproportionate and directly violate the newspaper’s editorial freedom,” Reporters Without Borders added. “We urge the Slovenian media to support Dnevnik by continuing to publish reports about all the personalities involved in business issues of national interest. This information is a matter of vital public interest and the Slovenian courts should be protecting it.” May 21, 2021 Find out more Follow the news on Slovenia News News Receive email alerts Public media independence under threat in the Czech Republic and Slovenia Help by sharing this information Six press freedom NGOs ask the European Commission to respond publicly to Slovenian Prime Minister’s attacks on the media SloveniaEurope – Central Asia March 16, 2021 Find out morelast_img read more

first_img RSF’s recommendations for protecting press freedom during Côte d’Ivoire’s elections Follow the news on Côte d’Ivoire RSF_en Help by sharing this information Threats against journalists in run-up to Côte d’Ivoire’s presidential election October 28, 2006 – Updated on January 20, 2016 Demonstration at Chocolate Exhibition in Paris about journalist missing in Abidjan Around 30 activists from Reporters Without Borders and the “Truth for Guy-André Kieffer” committee staged a protest at Côte d’Ivoire’s stand at the Chocolate Exhibition in Paris today to draw attention to the fact that French-Canadian journalist Guy-André Kieffer had been investigating the country’s cacao industry at the time of his disappearance in April 2004 in Abidjan.They affixed adhesive ribbons and stickers to Côte d’Ivoire’s stand, and distributed leaflets with Kieffer’s photo headlined: “Cacao can kill in Côte d’Ivoire – what did Guy-André Kieffer know ?” Kieffer’s wife and other members of his family were among those taking part in the demonstration, which took place on the first day of the three-day exhibition. “This cowardly kidnapping was organised by members of the president’s entourage,” Reporters Without Borders said. “A terrifying scenario has emerged from two and a half years of investigation. Kieffer knew too much about the ruling clan’s scheming and about the money generated by cacao, of which Côte d’Ivoire is the world’s leading producer.”The press freedom organisation added: “It is essential that visitors to the Chocolate Exhibition know what goes on behind the scenes, and that the Ivorian cacao market conceals sordid goings-on.”The leaflet distributed to visitors said: “French-Canadian journalist Guy-André Kieffer was kidnapped from an Abidjan supermarket parking lot on 16 April 2004 after been lured there by a member of President Laurent Gbagbo’s entourage. Since then his family and friends have not received any word of him.“The enquiries carried out by a French judge have revealed that this journalist, a specialist in commodities, was investigating the embezzlement of funds within the coffee and cacao markets in Côte d’Ivoire. He upset the government by exposing its hidden face and its methods of obtaining dirty money, which lies at the heart of the civil war.“What did Guy-André Kieffer know? That cacao can kill. That chocolate money is mixed with blood. And that a journalist can pay a high price for wanting to know the truth. In this journalist’s name, we demand to know the truth, too.”The use of adhesive ribbon in this protest was inspired by its use by the “Free Tibet Project”: www.freetibetproject.comA specialist in commodities and business, Kieffer worked for the French business daily La Tribune from 1984 to early 2002, when he moved to Côte d’Ivoire’s business capital, Abidjan, and began freelancing for La Lettre du Continent and several Ivorian newspapers.Michel Legré, the brother-in-law of President Laurent Gbagbo’s wife, was the last person to see Kieffer before he went missing. French investigating judge Patrick Ramaël began investigating him on 21 October 2004 on suspicion of “abducting and holding” Kieffer. Legré was held in an Abidjan detention centre for a year and half before being placed under house arrest.Ramaël requested Legré’s temporary transfer to France for questioning, but the Ivorian authorities have still not approved the request. Jean-Tony Oulaï, an Ivorian citizen who claims to have been a captain in the Ivorian army, is now also under investigation in France on suspicion of “abducting and holding” Kieffer and is under the control of the French judicial authorities. Certain witnesses allege that he supervised Kieffer’s abduction. News Organisation News to go further Receive email alerts Reports The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africa Côte d’IvoireAfrica News Côte d’IvoireAfrica October 29, 2020 Find out more Around 30 activists from Reporters Without Borders staged a protest at Côte d’Ivoire’s stand at the Chocolate Exhibition in Paris today to draw attention to the fact that French-Canadian journalist Guy-André Kieffer had been investigating the country’s cacao industry at the time of his disappearance in April 2004 in Abidjan. November 27, 2020 Find out more October 16, 2020 Find out morelast_img read more

first_imgNews November 19, 2020 Find out more ArgentinaAmericas Follow the news on Argentina News Receive email alerts RSF_en Reporters Without Borders voices its support for the journalists who are currently protesting against attempts by President Néstor Kirchner’s government to silence its critics, including withdrawing programmes, firing journalists and allocating state advertising in a discriminatory fashion. ArgentinaAmericas Help by sharing this information December 4, 2019 Find out more Another radio programme withdrawn under political pressurecenter_img to go further July 19, 2006 – Updated on January 20, 2016 On eve of the G20 Riyadh summit, RSF calls for public support to secure the release of jailed journalists in Saudi Arabia News Reporters Without Borders today reiterated its concern about the termination of Argentine radio and TV programmes under political pressure after ‘Voces de mi Tierra,’ a programme broadcast by two local radio stations in the far-south province of Santa Cruz, became the sixth programme to suffer this fate since the start of the year.Presented for the past three years by journalist Pablo Lagalle, the programme was broadcast on Sundays by LU Provincia in the city of Santa Cruz and LRA 59 in the city of Gobernador Gregores.It was withdrawn because of a report by Lagalle highlighting the public health dangers of the local mining industry. He said open-cast mining, the use of cyanide and the wasteful use of water – a key resource in Patagonia – caused a great deal of harm to the local population.Lagalle told Reporters Without Borders that municipal councillor Juan Vásquez wrote to LRA59 directors Oscar Herrero and Sonia San Pedro requesting a recording of this edition of the programme. The management subsequently withdrew the programme altogether, without giving any clear reason for its decision.___________________________________14.06.06 – Tense standoff deepens between press and local authorities Reporters Without Borders condemns press freedom violations in Quilmes, Buenos Aires province, which it said highlights growing tensions between the press and the authorities since the election of President Nestor Kirchner on 25 May 2003. As the local opposition press protests at censorship and persecution against them by the authorities in Quilmes, the press freedom organisation made a new appeal to the president to guarantee the independence of the media.Recently the mayor of Quilmes, Sergio Villordo, tried to close two privately-owned radio stations, FAN 103.9 and Radio Quilmes 106.9. In mid-May, government broadcast regulator COMFER abruptly withdrew their licences. The journalists appealed to the national congress and the chamber of deputies finally voted unanimously on 7 June urging COMFER to take the necessary steps to ensure the media’s continuity.Pedro Navarro, director of Radio Quilmes, said that Sergio Villordo had reacted because of investigations carried out by the two media into municipal administration, particularly the use of public funds. Navarro added that the local authorities made it difficult for critical media to get access to official information.Elsewhere on 19 May 2006, Gustavo Orlando, head of Radio Plus, and a journalist with the station, Néstor Carrigall, were attacked by two people in a car, who pointed a gun at them and threatened to kill them. They warned them they intended to get Radio Plus shut down and told them to stop demonstrating about censorship. A demonstration had been held the previous day in protest at the discrimination and persecution suffered by local media. Gustavo Orlando and Néstor Carrigall complained to the Quilmes criminal court and asked the prosecutor to provide them with police protection._____________________________________________9.06.06 – Support for journalists protesting against the government’s authoritarian tendencies Reporters Without Borders today voiced concern about the deterioration in relations between the government and press since Néstor Kirchner took over as president in May 2003 and the arbitrary sanctions that have been taken with increasing frequency against critical news media and journalists. These have included withdrawal of programmes, firings and discriminatory allocation of state advertising.“Political pressure from the president’s supporters and associates continue to limit the freedom of expression of some journalists in both the state and privately-owned media,” the organisation said. “We call on the Argentine government to stop this behaviour and we voice our support for the journalists who are currently protesting against the government’s attempts to silence its critics.”In one of the most recent cases, Marcela Pacheco, the presenter of the midnight news programme on the state-owned Canal 7 TV station, was fired on 6 June for criticising a rally organised by President Kirchner on 25 May to mark the third anniversary of his installation.The Perfil publishing house and daily newspaper brought a court action on 31 May accusing the government of discriminating against the daily Perfil and the magazines Noticias and Fortuna by not allocating them any advertising. Leading media figures gathered the same day in support of this initiative, accusing the federal government of assigning advertising in a biased manner and thereby restricting access to official information.The current affairs programme Séptimo Día on local radio station Lu12 Radio Río Gallegos in the southern province of Santa Cruz was terminated on 3 May as a result of pressure from the deputy governor Carlos Sancho. The programme’s presenter, Héctor Barabino, said this followed a phone call to Lu12 owner María Eugenia Sanhueza from an official close to Sancho saying all state advertising would be withdrawn if the programme continued. The station earns 28,000 pesos (about 7,000 euros) a month from state advertising.The station’s management ended the programme after Barabino refused to moderate its critical analysis of local and national news.The suspension of two other radio and TV programmes following pressure from local and national politicians was already criticised by Reporters Without Borders in releases on 5 January and 21 April.The organisation has also voiced surprise on several occasions at the way the access of journalists to government information and senior officials, including the president, has been obstructed. July 6, 2020 Find out more News Latin American media: under control of families, economic and political elites Organisation Journalists face archaic sanction of capital punishment in some parts of the worldlast_img read more

first_img June 1, 2021 Find out more February 16, 2021 Find out more RSF_en News News “For several years now, Reporters Without Borders has condemned the fact that those who have killed journalists in the provinces of Mindanao Island remain unpunished. The government must react now, by mobilising the police and judiciary to investigate these murders as a matter of urgency”, writes Robert Ménard, Secretary-General of Reporters Without Borders (Reporters sans frontières – RSF), in a letter to Interior Minister José Lina. This expression of grave concern by RSF follows the murder of journalist Edgar Damalerio, who worked for the public radio DXKP and was editor of the local Zamboanga Scribe in Pagadian, in the west of Mindanao Island. The organisation that defends press freedom called on the Minister to “intervene so as to ensure that the security services identify those who carried out and those who ordered this assassination.” RSF has asked to be kept informed of the investigation’s progress. According to RSF’s information, Edgar Damalerio, a journalist with the public radio DXKP and editor of the local Zamboanga Scribe, was killed on 13 May 2002, as he was driving home from work in a jeep with two colleagues. A police officer is quoted by the Associated Press agency as having stated that the journalist was shot at point-blank range by two unidentified individuals riding a motorcycle. The attackers managed to escape.According to some of his colleagues, Edgar Damalerio, who was known for his integrity, had written numerous articles about corruption in political and police circles in this region of the Philippines where the security forces are fighting armed separatist groups. According to the police, the killers could be those who recently murdered two officials from Pagadian.Edgar Damalerio is the second journalist to be killed in the southern Philippines since 1 January 2002. In April, journalist and human rights activist Benjaline “Beng” Hernandez was killed by soldiers in Cotabato province. In addition, at least two journalists were killed on Mindanao Island in 2001, making this one of the world’s most dangerous regions for journalists. to go further Philippines: RSF and the #HoldTheLine Coalition welcome reprieve for Maria Ressa, demand all other charges and cases be dropped May 3, 2021 Find out more Organisation PhilippinesAsia – Pacific center_img Help by sharing this information News Filipina journalist still held although court dismissed case eleven days ago PhilippinesAsia – Pacific Mass international solidarity campaign launched in support of Maria Ressa Follow the news on Philippines News Receive email alerts May 14, 2002 – Updated on January 20, 2016 Journalist assassinated in Pagadian – RSF condemns impunity of journalists’ killerlast_img read more

first_img Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes Receive email alerts April 19, 2005 – Updated on January 20, 2016 French premier asked to press for release of Tibetan monks who published newsletter to go further News On the eve of an official visit to China by the French prime minister, Reporters Without Borders has drawn his attention to the sentencing of five Tibetan monks, including Jampel Gyatso (photo), to “reeducation through work” for publishing a newsletter. June 2, 2021 Find out more ChinaAsia – Pacific ChinaAsia – Pacific Follow the news on China China: Political commentator sentenced to eight months in prison On the eve of an official visit to China by French Prime Minister Jean-Pierre Raffarin, Reporters Without Borders today reminded him of the serious press freedom violations there and urged him, in particular, to intercede for the release of five Tibetan monks recently sentenced to “reeducation through work” for publishing a newsletter.The implementation of economic and scientific partnership between France and China should not be allowed to eclipse the Beijing government’s repressive policies as regards free expression, the press freedom organization said in a letter to Raffarin.”We believe that France should, as part of its dialogue with the Chinese authorities, press for the release of prisoners of conscience or, at the very least, for an improvement in their prison conditions,” the letter said. Reporters Without Borders asked Raffarin, in particular, to press for the release of Tashi Gyaltsen, Lobsang Dhargay, Thoe Samden, Tsultrim Phelgay and Jampel Gyatso (photo) of Drakar Trezong monastery in Tibet, who were arrested on 16 January and were sentenced three weeks later to terms of two to three years of reeducation through work. They are serving their sentences in a Qinghai labour camp near Xining, in northwestern China.They were detained for publishing a newsletter containing poems and articles of a political nature. The Chinese authorities have been trying for decades to eliminate any sense of identity in the Tibetan population and have repeatedly cracked down on monasteries as cultural centres promoting ideas in favour of Tibetan autonomy. Monks have often been arrested in the past for publishing articles criticising the Chinese occupation of Tibet. Organisation Help by sharing this information April 27, 2021 Find out more RSF_en News News News China’s Cyber ​​Censorship Figures March 12, 2021 Find out morelast_img read more

first_img News Reporters Without Borders (RSF) condemns press freedom violations by police in recent days in Kazakhstan, where reporters  were prevented from covering a day of protest called by a banned opposition party on 22 February, especially in the northwestern city of Oral.Two journalists were arrested in Oral and at least two others received police summonses as they were preparing to cover rallies called by Democratic Choice of Kazakhstan (DVK), which is regarded as an “extremist” party and banned in Kazakhstan although the European Parliament has called it a “peaceful opposition movement.”Two reporters for the Uralskaya Nedelya regional newspaper, Akmaral Fedorova and Alexei Vorobyov, were held at Abaysk police station in Oral. Fedorova was arrested on the morning of 22 February as she was filming a one-man picket, one of the few forms of political protest allowed in Kazakhstan. Vorobyov was arrested shortly after midday near a DVK rally, to which he had been sent by his editors. He was questioned about his links to the party.The police questioned Uralskaya Nedelya editor Lukpan Akhmedyarov for four hours as a witness in connection with a three-year-old criminal case. He has often been summoned for questioning in the past just before a protest – three times in 2018 and five in 2019. Radio Azattyk journalist Maria Melnikova also received a summons on the eve of the protests to give a statement the next day in connection with a ten-year-old case.“We urge Kazakhstan not to tighten the vice on press freedom again after relative positive  developments in recent months, when a journalist, Amangeldy Batyrbekov, was acquitted and President Tokayev announced that he was decriminalizing defamation,” said Jeanne Cavelier, the head of RSF’s Eastern Europe and Central Asia desk. “Arrests in connection with protests and ‘summonses to give statements” violate the right to inform.”Although Batyrbekov was acquitted of defamation on 9 January, the police began targeting him again on 14 February, when they detained him inside a bus for several hours during a public meeting by the Turkistan region’s governor, damaging his camera. They only let him go after the governor had left. Kazakhstan is ranked 158th out of 180 countries in RSF’s 2019 World Press Freedom Index. Regional newspaper editor harassed after investigating real estate scandal KazakhstanEurope – Central Asia Condemning abusesProtecting journalists Freedom of expressionJudicial harassment Organisation RSF_en February 25, 2020 Kazakh journalists prevented from covering opposition protests Kazakh reporter accuses police of attacking her KazakhstanEurope – Central Asia Condemning abusesProtecting journalists Freedom of expressionJudicial harassment Follow the news on Kazakhstan February 5, 2021 Find out more News News Help by sharing this information Receive email alerts News Crédit : Ruslan PRYANIKOV / AFP to go further Reporters prevented from covering Kazakh parliamentary elections January 15, 2021 Find out more October 30, 2020 Find out morelast_img read more

first_img January 13, 2021 Find out more News Organisation Follow the news on Uganda March 12, 2021 Find out more News Photo : Dickson Ssentongo (credit : The New Vision Online) UgandaAfrica Help by sharing this information Reporters Without Borders is deeply shocked and saddened to learn that Dickson Ssentongo, a news presenter on Prime Radio, a Seventh Day Adventist station in the southeastern district of Mukono, was beaten to death by unidentified assailants using metal bars as he walked to work on 13 September.Ssentongo’s murder came just three days after radio and TV reporter Paul Kiggundu was lynched by an angry crowd in the southern town of Rakai on 10 September. More information .Reporters Without Borders appeals for calm and respect for media personnel after the deaths of two journalists in attacks of unprecedented violence in less than a week. We also urge the Ugandan authorities to take these murders seriously and to quickly establish the motives. Investigators should not rule out the possibility that they were politically motivated or linked to the victims’ work as journalists, especially as elections are scheduled for next February and March.Aged 29, Ssentongo was found by a farmer lying in a pool of blood a few yards from where he was attacked while on his way to present the morning news programme. He died from his injuries a few hours later in a hospital. Neither his money nor his mobile phone was taken, which clearly indicates that robbery was not the motive. Ssentongo, who had been presenting the news on Prime Radio for the past two years, was also a member of the opposition Democratic Party, for which he had run as a candidate in a local election. A team of policemen were sent to examine the scene of the murder.This was the third murder of a journalist in Uganda in the past two and half years. Rebecca Wilbrod Kasujja, the presenter of a morning show on community radio Buwama FM in the southern district of Mpigi, was killed in February 2008. Receive email alerts News UgandaAfrica September 16, 2010 – Updated on January 20, 2016 Second journalist murdered in three days RSF_en Uganda urged to free two journalist held since last week on libel charges June 4, 2021 Find out more to go further News Ugandan president threatens to “bankrupt” leading daily Uganda blocks social media and messaging apps, isolating electionlast_img read more